کتاب آموزش گام به گام ویژوال بیسیک دات نت

فصل ۱

  • محیط برنامه نویسی و ویژوال استودیو NET
  • اجرای ویژوال استودیو NET
  • باز کردن یک پروژه ویژوال بیسیک
  • ابزارهای ویژوال استودیو NET
  • طراح فرمهای ویندوز
  • نمایش طراح فرمهای ویندوز
  • اجرای یک برنامه ویژوال بیسیک
  • اجرای برنامه MusicTrivia
  • پنجره خواص
  • تغییر دادن یک خاصیت
  • مدیریت ابزارهای برنامه نویسی ویژوال استودیو
  • جابجا کردن و تغییر اندازه پنجره های ابزار در ویژوال استودیو
  • جابجا کردن و تغییر دادن اندازه پنجره خواص
  • چسباندن یک نچره ابزار در ویژوال استودیو
  • چسباندن پنجره خواص
  • مخفی کردن یک ابزار در ویژوال استودیو
  • استفاده از ویژگی AutoHide
  • کمک
  • استفاده از کمک دینامیک
  • جستجوی کلمات و عبارات در سیستم کمک
  • از ویژوال استودیو خارج شوید

 

فصل ۲

  • اولین برنامه را بنویسید
  • اولین برنامه ویژوال بیسیک Locky Seven
  • مراحل برنامه نویسی
  • ایجاد واسط کاربر
  • ایجاد یک پروژه جدید
  • ایجاد واسط کاربر
  • جابجا کردن و تغییر دادن اندازه یک دکمه
  • اضافه کردن دکمه دوم
  • اضافه کردن برچسب های اعدا
  • اضافه کردن تصویر
  • ست کردن خواص کنترل ها
  • ست کردن خواص دکمه ها
  • ست کردن خواص برچسب اعداد
  • ست کردن خواص برچسب معرفی برنامه
  • خواص جعبه تصویر
  • ست کردن خواص جعبه تصویر
  • نوشتن کد برنامه
  • کار با ادیتور کد
  • نوشتن کد دکمه Spin
  • تحلیل روال Button1-Click
  • اجرای برنامه Lucky Seven
  • ایجاد فایل اجرایی برنامه
  • ایجاد فایل اجرایی MyLucky7.exe
  • پروژه Lucky Seven را باز کنید

فصل ۳

  • کار با کنترل های ویژوال بیسیک NEt
  • استفاده از کنترل ها : برنامه” Hello World”
  • نوشتن برنامه Hello World
  • اجرای برنامه Hello World
  • کنترل Date TimePicker
  • برنامه Birthday
  • ایجاد برنامه Birthday
  • اجرای برنامه Birthday
  • کنترل هایی برای گرفتن اطلاعات از کاربر
  • طرز کار با کنترل جعبه چک
  • اجرای برنامه CheckBox
  • برنامه نمایشی Input Controls
  • طرز کار با کنترل جعبه چک
  • نگاهی به کد برنامه Input Controls
  • بررسی کد جعبه چک و جعبه لیست
  • طرز کار با کنترل LinkLabel
  • ایجاد برنامه WebLink
  • اجرای برنامه WebLink
  • کنترل Chart Microsoft
  • نصب کنترل Chart

 

فصل ۴

  • کار با منو و دیالوگها
  • اضافه کردن منو : کنترل MainMenu
  • ایجاد یک منوی ساده
  • اضافه کردن کلید دسترسی سریع به فرمانهای منو
  • اضافه کردن کلید دسترسی سریع
  • تغییر دادن ترتیب فرمانهای منو
  • پردازش فرمانهای منو
  • اضافه کردن یک برچسب به فرم
  • نوشتن روال رویداد فرمانهای منو
  • اجرای برنامه MyMenu
  • استفاده از کنترل دیالوگ
  • اضافه کردن دیالوگهای OpenFileDialog و ColorDialog
  • اضافه کردن جعبه تصویر
  • اضافه کردن منوی File
  • تغییر دادن نام آیتمهای منوی File
  • تغییر دادن نام اشیاء
  • غیر فعال کردن فرمانهای منو
  • غیر فعال کردن فرمان Close
  • اضافه کردن فرمان Text Color به منوی Clock
  • نوشتن روال رویداد فرمان Open
  • نوشتن روال رویداد فرمان Close
  • نوشتن روال رویداد فرمان Exit
  • نوشتن روال رویداد فرمان Text Color
  • اجرای برنامه MyMenu
  • اضافه کردن میانبر به منوی Clock

 

فصل ۵

  • متغییرها و عملگرها در ویژوال بیسیک
  • آناتومی یک دستور ویژوال بیسیک
  • تعریف متغیر: دستور Dim
  • استفاده از متغیرها در برنامه
  • تغییر دادن مقدار یک متغیر
  • گرفتن ورودی با InputBox
  • استفاده از متغیر برای نمایش خروجی
  • نمایش پیام با MsgBox
  • کار با انواع داده
  • استفاده از انواع داده رد برنامه
  • ثابت: متغیری که تغییر نمی کند
  • استفاده از ثابت در برنامه
  • عملگرهای ویژوال بیسیک
  • چهار عمل اصلی: عملگرهای +، – ، * و/
  • استفاده از عملگرهای چهار عمل اصلی در برنامه
  • بررسی کد برنامه Basic Math
  • عملگرهای پیشرفته :/ ، Mod ، ^ و &
  • استفاده از عملگرهای پیشرفته
  • متدهای ریاضی در چارچوب NET
  • محاسبه جذر اعداد با استفاده از کلاسSystem . Math
  • تقدم عملگرها

 

فصل ۶

  • ساختار های تصمیم گیری
  • برنامه نویسی رویداد – گرا
  • عبارت شرطی
  • ساختار تصمیم گیری IF.. Then
  • تست چند شرط در یک ساختار تصمیم گیری If..Then
  • تعیین هویت کاربر با استفاده از ساختار If..Then
  • استفاده از عملگرهای منطقی در عبارات شرطی
  • حفاظت برنامه با کلمه رمز : عملگر Andو اتصال کوتاه ساختار تصمیم گیری با AndAlso , OrElse
  • ساختار تصمیم گیری Select Case
  • استفاده از عملگرهای مقایسه در ساختار Select Case
  • استفاده از Select Case برای پردازش یک جعبه لیست
  • برنامه ای برای کنترل رویدادهای ماوس

 

فصل ۷

  • حلقه ها و تایمرها
  • حلقه For..Next
  • نمایش شمارنده حلقه در یک جعبه متن
  • نمایش اطاعات با استفاده از حلقه For .. Next
  • حلقه های For..Ne xt پیچیده
  • باز کردن فایل با استفاده از حلقه For .. Next
  • یک روش بهتر برای باز کردن فایل ها
  • استفاده از متغییر عمومی Counter
  • حلقه Do..Loop
  • امان از حلقه های بی انتها
  • تبدیل درجه حرارت با استفاده از حلقه Do..Loop
  • کنترل تایمر
  • ایجاد یک ساعت دیجیتالی با استفاده از کنتل تایمر
  • برنامه ساعت دیجیتالی
  • ایجاد محدودیت زمانی برای وارد کردن کلمه رمز
  • تست برنامه Timed Password

 

فصل ۸

  • دیباگ کردن برنامه های ویژوال بیسیک
  • یافتن خطاهای برنامه و تصحیح آنها
  • انواع خطاها
  • تشخیص خطاهای منطق برنامه
  • دیبا گ کردن : حالت وقفه
  • دیباگ کردن برنامه Debug Test
  • ردگیری مقدار متغیرها با استفاده از پنجره Watch
  • باز کردن یک پنجره Watch
  • استفاده از پنجره Command
  • باز کردن پنجره Command در حالت Immediate
  • سوئیچ کردن به حالت Command در پنجره Command
  • اجرای فرمان File.SaveAll
  • حذف نقطه وقفه از برنامه Debug Test

 

فصل ۹

  • مقابله با خطاهای برنامه با استفاده از روتین های ساخت یافته مقابله با خطا
  • پردازش خطاها با دستور Try..Catch
  • محل بکارگیری روتینهای مقابله با خطا
  • کشف موقعیت خطا : دستور Try..Catch
  • خطاهای دیسک و درایو
  • تمرین خطای دیک و درایو
  • بدان انداختن خطا با دستور Try..Catch
  • استفاده از دستور Finally برای مرتب کردن بیشتر کارها
  • نمایش پیام پایان کار با دستور Finally
  • روتینهای Try..Catch پیچیده تر
  • شئ Err
  • تست چند خطا در یک بلوک Try..Catch
  • محدود کردن تکرارها
  • استفاده از یک متغیر برای ردگیری خطاهای زمان اجرا
  • بلوک های Try..Catch تو درتو
  • تکنیکهای برنامه نویسی دفاعی

 

کتاب آموزش گام به گام ویژوال بیسیک دات نت

فصل ۱۰

  • ماژوا وروال
  • ماژوال های استاندارد
  • ایجاد ماژوال های استاندارد
  • یک ماژول استاندارد ایحاد و ذخیره کنید
  • متغییرهای عمومی
  • یک اصلاح در برنامه Locky Seven
  • اضافه کردن یک ماژول استاندارد
  • ایجاد روال های جدید
  • نوشتن روال های تابع
  • ساختار تابع
  • فراخوانی یک تابع
  • تابع: ابزار محاسبه
  • اجرای برنامه Locky Seven
  • ساختار سابروتین
  • فراخوانی یک سابروتین
  • سابروتین: ابزار پردازش ورودی
  • نوشتن سابروتین AddName
  • اجرای برنامه My Text Box
  • کدام روش :ByVal یا ByRef

 

فصل ۱۱

  • مدیریت داده ها با آرایه و کلکسیون
  • آرایه ای از متغیرها
  • ایجاد یک آرایه
  • تعریف یک آرایه طول- ثابت
  • کار با یک آرایه طول – ثابت
  • ایجاد آرایه های دینامیک
  • کار با یک آرایه دینامیک
  • حفظ محتویات آرایه در دستور ReDim
  • کلکسیونی از اشیاء
  • کار با اشیاء کلکسیون
  • حلقه For Each.. Next
  • کار با اشیاء کلکسیون Controls
  • عوض کردن خاصیت Text با استفاده از حلقه For Each.. Next
  • استفاده از خاصیت Name در حلقه های For Each.. Next
  • استفاده از خاصیت Name برای پردازش انتخابی اشیاء کلکسیون
  • خودتان کلکسیون بسازید
  • نگهداری آدرسهای اسنترنت در یک کلکسیون
  • اجرای برنامه URL Collection

 

فصل ۱۲

  • فایلهای متنی و پردازش متن
  • نمایش فایل متنی در کنترل جعبه متن
  • با کردن یک فایل متنی برای ورودی
  • تابع FileOpen
  • اجرای برنامه Text Briwser
  • بررسی کد برنامه Text Briwser
  • ایجاد فایل متنی جدید
  • اجرای برنامه Quick Note
  • بررسی کد برنامه Quick Note
  • پردازش رشته های متنی
  • مرتب کردن متن
  • کار با کدهای اسکی (ASCII Codes)
  • مرتب کردن رشته ها در یک جعبه متن
  • اجرای برنامه Sort Text
  • بررسی کد برنامه Sort Text
  • حفاظت متن و رمز نگاری
  • به رمز در آوردن متن با تغییر کدهای اسکی
  • بررسی کد برنامه Encrypt Text
  • به رمز در آوردن متن با عملگر Xor
  • بررسی کد برنامه Xor Encryption

 

فصل ۱۳

  • اتوماسیون برنامه های آفیس و مدیریت پروسس ها
  • اتوماسیون : برنامه نویسی با اشیاء برنامه های دیگر
  • اتوماسیون در ویژوال بیسیک
  • کاوشگر شئ Object Browser
  • بررسی اشیاء Excel 2002 با کاوشگر شئ
  • برنامه ای برای محاسبه اقساط وام
  • اجرای برنامه Excel Automation
  • کار با کاربرگ های Excel
  • اجرای برنامه Excel Sheet Tasks
  • کنترل اجرای پروسس Notepad

 

فصل ۱۴

  • توزیع برنامه های ویژوال بیسیک
  • آماده کردن مقدمات توزیع برنامه
  • روشهای توزیع یک برنامه
  • ایجاد پروژه توزیع
  • ایجاد یک پروژه توزیع با استفاده از جادوگر نصب
  • اجرای جادوگر نصب
  • ایجاد یک پروژه توزیع با استفاده از الگوی Setup Project
  • سفارشی کردن پروژه توزیع
  • پیکر بندی تنظیمات ساخت
  • ایجاد میانبر برنامه
  • ست کردن نام شرکت و شماره ویرایش برنامه
  • صفحات خواص پروژه توزیع
  • ساخت پروژه توزیع و تست برنامه نصب ساخت پروژه
  • اجرای برنامه نصب
  • اجرای برنامه Lucky Seven
  • بررسی فایلهای نصب شده
  • حذف برنامه Lucky Seven

 

فصل ۱۵

  • مدیریت فرمهای ویندوز
  • اضافه کردن فرمهای جدید به برنامه
  • طرز استفاده از فرمها
  • برنامه های چند فرمه
  • اضافه کردن فرم دوم
  • نمایش فرم دوم
  • اجرای برنامه
  • تعیین فرمها روی میزکار ویندوز
  • استفاده از خاصیت StartPosition برای تغییر مکان فرم
  • ست کردن خاصیت DesktopBounds
  • حداقل و حداکثر کردن پنجره ها
  • اضافه کردن کنترل ها به فرم در زمان اجرای برنامه
  • ایجاد کنترلهای برچسب و دکمه
  • سازماندهی کنترلهای فرم
  • استفاده از خواص Dock , Anchor
  • شروع کردن برنامه با فرم Form2
  • شروع برنامه با روال Sub Main

 

فصل ۱۶

  • گرافیک و انیمیشن
  • اضافه کردن گرافیک با استفاده از فضای نام System.Drawing
  • سیستم مختصات فرم
  • کلاس System.Drawing.Graphics
  • رویداد Paint فرم
  • رسم خط، مستطیل ، و بیضی
  • اضافه کردن انیمیشن به برنامه
  • حرکت دادن اشیاء روی فرم
  • خاصیت Location
  • ایجاد انیمیشن با استفاده از تایمر
  • انیمیشن آیکون Sun
  • اجرای برنامه Moving Icon
  • ایجاد انیمیشن با منقبض و منبسط کردن تصاویر
  • منبسط کردن جعبه تصویر
  • ست کردن خاصیت Opacity

 

فصل ۱۷

  • وراثت فرم و ایجاد کلاس های پایه
  • وراثت فرم با استفاده از Inheritance Picker
  • وراثت یک دیالوگ ساده
  • تکمیل فرم به ارث رسیده
  • کلاس های پایه ایجاد کنید
  • اضافه کردن کلاس جدید به پروژه
  • ایجاد پروژه Person Class
  • تعریف متغیرهای کلاس
  • ایجاد خواص کلاس
  • ایجاد متد کلاس
  • ایجاد یک شئ از کلاس جدید
  • استفاده از کلمه کلیدی Inherits

 

فصل ۱۸

  • چاپ و کار با چاپگر
  • استفاده از کلاس PrintDocument
  • استفاده از کلاس PrintDocument
  • اجرای برنامه Print Graphics
  • چاپ متن
  • استفاده از متد Graphics.DrawString
  • چاپ متن
  • اجرای برنامه Print Text
  • چاپ فایلهای متنی چند صفحه ای
  • مدیریت کارهای چاپی
  • چاپ فایل
  • اجرای برنامه Print File
  • اضافه کردن کنترلهای PrintPreviewDialog PageSetupDialog
  • تست پیش نمایش چاپ و تنظیم صفحه

 

فصل ۱۹

  • آشنایی با ADO.NET
  • برنامه نویسی پایگاه داده با ADO.NET
  • آشنایی با اصطلاحات پایگاه داده
  • کار با یک پایگاه داده Access
  • برقراری اتصال به پایگاه داده
  • ایجاد آداپتور داده
  • استفاده از کنترل OleDbDataAdapter
  • کار با دیتاست
  • ایجاد دیتاست فیلد Instructor
  • نمایش اطلاعات پایگاه داده با کنترل های پیوندی
  • نمایش اطلاعات با جعبه متن
  • حرکت در دیتاست
  • اضافه کردن دکمه های First، Last، Prev و Next
  • نمایش موقعیت کاربر در دیتاست

 

کتاب آموزش گام به گام ویژوال بیسیک دات نت

فصل ۲۰

  • نمایش داده ها با کنترل شبکه داده (DataGrid)
  • استفاده از کنترل DataGrid برای نمایش رکوردهای پایگاه داده
  • برقراری اتصال به جدول Instructors
  • ایجاد شئ شبکه داده
  • فرمت کردن سلولهای شبکه داده
  • ست کردن خواص ظاهری شبکه داده
  • نوشتن تغییرات در پایگاه داده

فصل ۲۱

  • نمایش فایلهای HTML با اینترنت اکسپلورر
  • آشنایی با مدل شئ اینترنت اکسپلورر
  • اضافه کردن ارجاع اینترنت اکسپلورر
  • ضمیمه کردن شئ اینترنت اکسپلورر به پروژه
  • بررسی شئ اینترنت اکسپلورر
  • استفاده از کاوشگر شئ برای بررسی شئ اینترنت اکسپلورر
  • نمایش فایلهای HTML
  • اجرای برنامه Show HTML
  • استفاده از رویداد NavigateComplete2

فصل ۲۲

  • ایجاد برنامه های تعاملی وب با استفاده از فرمهای وب
  • آشنایی با Asp.NET
  • فرمهای وب یا فرمهای ویندوز؟
  • کنترلهای HTML
  • کنترلهای Web Forms
  • آشنایی با برنامه های وب
  • نصب نرم افزار های لازم برای برنامه نویسی ASP.NET
  • نصب IIS و FrontPage 2000 Server EXtensions
  • پیکر بندی مجدد چارچوب NET
  • ایجاد یک برنامه وب
  • اضافه کردن متن به صفحه وب
  • بررسی کد HTML صفحه WebForm1
  • استفاده از کنترلهای TextBox ، Label و Button
  • نوشتن روال رویداد برای کنترلهای وب
  • ایجاد روال رویداد btn Calculate
  • اجرای برنامه وب
  • ایجاد یک صفحه HTML
  • استفاده از کنترل هایپرلینک